Fixa däckbytet utomlands

Publicerad: 2019-08-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Byta däck på husbilen i Sydeuropa? Inga problem! Det är enkelt att fixa märkesdäck och oftast betydligt billigare än hemma i Sverige.

Fixa däckbytet utomlands
Många större däckfirmor har oftast husbilsdäck på lager.

I takt med att fler svenska husbilsfantaster övervintrar i varma Sydeuropa, kommer däcken att rulla mellan 7 000 och 10 000 kilometer på en sådan resa.

Det betyder att många tvingas byta däck på husbilen utomlands, vilket faktiskt kan vara rena ”mumman” för plånboken.

I husbilstäta länder som Spanien, Frankrike och Tyskland är det oftast inga större problem att byta däck på husbilen, även om däckfirmorna kan vara fullbokade för dagen och hänvisar till en eller några dagar senare.

Fixa däckbytet utomlands
Kunniga montörer byter däck snabbt.

Finns inte rätt däckdimension i lager utan måste beställas hem, vill de oftast ha betalt i förskott för att den utländska kunden inte ska smita från beställningen. Vid ett större köpcenter vid den franska staden Perpignan, strax norr om gränsen till Spanien hade däremot gummiverkstaden husbildäck av de vanligaste dimensionerna i lager.

 – Du får en prisoffert nu, men vi hinner inte byta däcken förrän i morgon förmiddag, förklarade förmannen på däckverkstaden.

Offerten visade att två Michelin Agilis Camping 215/70 R15 109Q kostade 289 euro, tillsammans med montering. Alltså drygt 1 500 svenska kronor per däck.

Fixa däckbytet utomlands
Mönsterdjup under 3 mm. HÖGER: På dörrkarmen visar en skylt rätt däcktryck.

En fortsatt koll visade att en större däckfirma i Spanien ville ha ungefär samma pris, 145 euro per däck. Något mer, 154,50 euro per däck, tog en däckkedja i norra Tyskland.

Däremot drog kostnaden iväg rejält när vi kontaktade ett par större däckfirmor hemma i Sverige, vilket gav priser på runt 2 150 kronor per däck. Alltså kring 600 kronor mer än för samma märkesdäck i Sydeuropa. På däckfirman i Frankrike var man fullt medveten om att deras priser ligger betydigt lägre än i flera länder i Nordeuropa.

– Vi brukar därför få hjälpa några husbilsägare med däck varje höst och vår när de ska söderut eller är på väg hem, berättade förmannen på däckverkstaden.

Fixa däckbytet utomlands
Kvittot visar på angenämt låga däckpriser söderut. Kvittot krävs vid en eventuell reklamation.

BRA ATT VETA!

Däckregler

I likhet med i Sverige kräver de flesta länder i Europa ett mönsterdjup på minst 1,6 mm för normaldäck.

En allmän rekommendation är att mönsterdjupet ska vara minst 3 mm. Viktigt att däcken på en husbil klarar fordonets tyngd på varje axel. (Kolla belastningsindex på däcken!).

I de flesta länder krävs vinterdäck (vid vinterväglag) med rätt märkning och ett mönsterdjup på minst 3 eller 4 mm. I några länder måste snökedjor finnas i bilen på vissa alpvägar.

Rätt lufttryck

Extraförstärkta däck för husbilar klarar oftast lufttryck upp till 5,5 bar.

De flesta husbilstillverkare rekommenderar däcktryck på 5,5 bar på bakaxeln och 5 eller 5,5 bar på framaxeln. Metallventiler krävs för så höga däcktryck. 

Husbilsdäck

Många däcktillverkare har däck anpassade till husbilar märkta CP (Camping Pneu). De har förstärkta sidor, tål högre lufttryck, ger ökad stabilitet och bättre belastningsreserver. På husbilar är hjulstorleken oftast 15 eller 16 tum.

Reklamation

Reklamationsrätten för tillverkningsfel på däck gäller i hela Europa mot uppvisande av inköpsfaktura. En reklamation ska i första hand ske till den återförsäljare som levererat däcket. Andra återförsäljare är ofta behjälpliga, men har inget formellt krav att hantera reklamationer. 

Bromssträcka på våt väg (enligt däcktillverkaren Nokia). Vid 80 km/h har sommardäck för personbil med 7 mm mönsterdjup en bromssträcka på 25,4 meter.

Med 2 mm mönsterdjup ökas bromssträckan till 37,6 meter.

Rulla till toppen